Weer thuis.

22 december 2022 - Nijmegen, Nederland

Inmiddels is het donderdag 22 december en zijn wij bijna 3 weekjes thuis. Inmiddels staat de Kerstboom en staat het nieuwe jaar voor de deur. Het heeft wel weer even geduurt voor wij "geland" waren en het ritme hier in Nederland opgepakt hadden. Leven in een campervan is toch heel wat eenvoudiger dan leven in een appartement, alles in huis is groter. Maar het is toch wel fijn om weer thuis te zijn en om familie, vrienden, bekenden en buren terug te zien. Met onze thuiskomst werden wij op Schiphol opgewacht door onze buurman Jenny en zijn schoonzoon Maurice, eenmaal thuis een warm onthaal van onze buurvrouw Riny.

Als wij onze reis in dit boek teruglezen komen de herinnering weer boven, wat hebben wij weer een mooie tijd meegemaakt en wat is het heerlijk om rond te trekken in Australië en te leven op een paar vierkante meter want meer ruimte heb je niet in een campervan. Ook deze reis waren de campings waar wij stonden weer top, het meest prettig vonden wij de campings dicht om in een stad of op loopafstand. In Australië hebben veel campinggasten een in onze ogen rare gewoonte, namelijk aan het eind van de middag met een flesje bier of een glas wijn in de hand wandelen over de camping. Heel speciaal was de ontmoeting met Eileen, haar dochter en kleindochter. Heel mooi waren alle mensen die wij ontmoette en waar we een praatje mee hebben gemaakt. Schitterende dorpen en steden hebben wij gezien en het is gelukt om weer andere plekken te vinden waar wij nog niet waren geweest. Als wij alle 5 de reizen bijelkaar optellen dan zijn wij inmiddels 14,5 maanden in Australië geweest en zoals wij er nu tegenaan kijken is het de laatste keer geweest. Wij zijn er met deze reis achter gekomen dat kamperen voor mij, Jan, steeds moeilijker wordt door de beperkingen met de rug en de hals.

Inmiddels hebben wij weer reisplannen voor volgend jaar, eind januari naar Thailand en in september naar Griekenland, niet camperen maar in een hotel.

Vandaag kregen wij nog een Kerstkaart van Janet en Pascal, Janet was één van de deelnemers van onze eerste reis in Australië in 1998, Janet schreef nog een reactie op onze reis die wij willen opnemen in dit boek als foto.

Dit digitale boek wordt binnenkort als fysiek boek afgedrukt, mochten jullie het ooit eens willen inzien dan zijn jullie welkom om aan te komen.

Als wij alle reacties op onze verhalen lezen, en de opmerkingen die wij bij thuiskomst kregen, dan willen wij jullie alle bedanken dat jullie ons hebben willen volgen op onze reis door Australië en wie weet tot een volgend reisverhaal.

Groetjes, Jan en Ellen

1. Janet:
    22 december 2022
    Jan en Ellen, Welkom Thuis. 1,3 jaar van je leven in Australië op vakantie, wauw. Zoveel herinneringen, die draag je voor altijd met je mee.
    Ik denk nog vaak terug aan onze vakantie heel veel jaren geleden. Groetjes, Janet
    Ps: fijn dat de kaart goed is aangekomen 😊
  2. Diny:
    22 december 2022
    Hallo Jan en Ellen, begrijpelijk dat het weer even wennen was hier op de Groene Oever!
    Maar die 14 maanden en alle herinneringen neemt niemand jullie af😉
    En weet … wij zijn blij dat jullie gezond weer thuis zijn op de Groene Oever!!! 🥰
    Fijne, gezellige Kerst 🎄 en een voorspoedig 2023!! Vr.gr. Diny en Paul
  3. Jaap en Els:
    23 december 2022
    Hallo Jan en Ellen , fijn dat jullie zo hebben genoten . En weer mooie reizen volgend jaar . Heerlijk om naar uit te kijken .
    Maar eerst de oliebollen ,
    😄🌿 Jullie zijn blij met de buren , maar wij met jullie ❤️
  4. Diny en Piet.:
    23 december 2022
    Ook wij zijn blij dat jullie weer terug zijn. We hebben genoten van de mooie verhalen en foto's en zijn benieuwd naar het boek .Op naar de kerst en de lekkere oliebollen
  5. Peter de Haas:
    24 december 2022
    Hallo Jan en Ellen,

Wat leuk was het om alle reisverhalen te volgen. Hebben met de googlemaps jullie ook goed kunnen volgen.
    Na deze fantastische reis is het ook fijn dat jullie weer heelhuids op de Groene Oever zijn aanbeland vinden wij!!!
    Fijne kerstdagen en op naar het oliebollen festijn!
    Lieve groet Peter en Margo
  6. Eileen Hartley:
    30 december 2022
    I'm so very glad we got to meet you both on this trip, find memories of our short time on that rainy day in Maroochydore. Thank you. It's been great reading your travel stories and happy you had a wonderful time even with all the rain making things challenging. Enjoy your next planned holidays and wishing you a happy New year.
    Love Eileen
  7. Eileen Hartley: