Sydney.

10 december 2016 - Sydney, Australië

Zaterdag 10 december 2016.

De komende 3 dagen verkennen we Sydney, omdat dit de 4e keer is dat we in Sydney zijn willen we een aantal dingen gaan doen en zien die we in het verleden niet gedaan hebben.

Al jaren staat op het verlanglijstje van Ellen een bezoek aan de Tower Eye en aan Bondi Beach. De Tower Eye doen we vandaag en we beklimmen een pion van de beroemde Sydney Bridge.

De Tower Eye is het hoogste punt van Sydney en geeft een onbelemmerd,  360°, uitzicht over Sydney en omgeving. We moeten eerst door het Westerfield shopping center om bij de toren te komen, vanaf de 2e verdieping vertrekt de hogesnelheidslift naar het observatiedeck. Er is eerst een veiligheidscheck met tassen controle en de zgn "pieppoortjes" De rit naar boven gaat erg snel want onze oren ploppen dicht. Eenmaal op het observatiedeck hebben we een schitterend uitzicht over de stad, van de oceaan tot aan The Blue Mountains. Prachtig om te zien, zeker als je recht omlaag kijkt de straat in.

Na ons bezoek aan de toren lopen we richting Sydney Bridge via Circular Qay en The Rocks. Circular Qay is het transport knooppunt voor personenvervoer in Sydney. Hier komen alle veerboten, treinen en bussen samen. Ook is hier de terminal voor de cruise schepen.

The Rocks is het oudste gedeelte van Sydney en hier is Sydney ook ontstaan. The Rocks is in de loop der jaren uitgegroeid tot één van de uitgaanscentra en is een erg gezellige buurt met leuke cafés en restaurantjes. Ook wordt hier op vrijdag, zaterdag en zondag een markt gehouden. Hier gebruiken we de lunch bij een Turkse piza bakker.

Na de lunch lopen we door naar de brug, tenminste dat was de bedoeling. We kunnen er onderdoor lopen maar hoe komen we er op? Was nog even een puzzel met al die kleine straatjes en gasjes in The Rocks maar uiteindelijk vinden we de trap naar het wegdek. Via het voetpad komen we bij de pion en moeten we 360 treden omhoog om boven op de pion te komen. Eenmaal boven hebben we een prachtig uitzicht op de brug, het Operahouse en The Rocks. Mooi is het contrast tussen de wolkenkrabbers en de oude en kleine huisjes in The Rocks.

Inmiddels is het rond vieren en gaan we richting hotel, lekker uitrusten en ons klaar maken voor de avond. Vanavond gaan we eten in één van de restaurants in Darling Harbour.

Dat dachten wij, even een restaurant uitzoeken en dan lekker gaan eten. Wij hadden dus geen rekening gehouden met het feit dat vandaag, officieel,  de vakantie begonnen is. Veel bedrijven geven vanavond hun Christmas Diner en de meeste restaurants zijn afgehuurd of zitten al bomvol. We lopen 1,5 uur rond om ergens een tafeltje te krijgen en inmiddels is het 21.30 uur als we een tafel vinden. Lekker laat maar dat vinden we niet erg. We zitten net als we worden getrakteerd op een mooi vuurwerk in de haven.

Al met al een mooie dag afgesloten met een lekker diner en vuurwerk.