Innisfail, de Art Deco stad.

22 september 2022 - Innisfail, Australië

Dinsdag 20 september. Na 2 weken in de regio Cairns is het tijd om rustig af te zakken naar het Zuiden. Vandaag rijden we ongeveer 180 km. om in Innisfail te komen.

Innisfail is eind jaren '20 van de vorige eeuw getroffen door een cycloon, deze heeft bijna de hele stad verwoest. De meeste huizen waren toen nog gebouwd van hout en dat bleek ge3n goede bouwstof om te gebruiken in een gebied waar jaarlijks cyclonen komen, het ene jaar weinig en ligt, het andere veel en zware cyclonen. Na de ramp bestond het idee om na Europese inzichten te gaan bouwen, veel beton en zware stenen, tevens wordt de bouwstijl die toen over de hele wereld werd gebruik ook hier toegepast, begin jaren '30 was dat de Art  Deco stijl. Veel van de gebouwen van toen zijn blijven bestaan en worden nu in ere gehouden.

Wij verblijven op een camping aan de rivier en op loopafstand naar het centrum, een mooie wandeling langs de rivier en grotendeels in de schaduw van gigantische bomen. Op de camping is het erg rustig, wij staan er met nog 5 andere campeerders.

Woensdag 21 september. Vandaag gaan wij de Josephine Falls bekijken, hiervoor moeten we ongeveer 30 km. inland rijden. Aangekomen bij de Falls is het een klein stukje lopen door het bos naar de waterval. Hier zouden we kunnen zwemmen, maar het klimmen en klauteren over de gigantische, gladde keien en rotsen laten we maar aan anderen over. Wij nemen genoegen met het op afstand zien van de waterval. Prachtig mooi om te zien .

'S middags na de waterval gaan we het centrum in om de Art Deco geschiedenis van Innisfail te bekijken,werkelijk mooi om te zien. De avond brengen wij op de camping door, ook koken we zelf ons potje, vandaag staan er coolslaw, gebakken aardappeltjes en hamburgers op het menu.

Morgen hebben we een mooie rit voor de boeg, wij rijden naar Townsfill, een rit van ongeveer 230 km.

1. Diny:
    22 september 2022
    Leuk om op deze manier iets van jullie prachtige reis mee te krijgen!!
    Prachtige, mooie foto’s!!
    Groetjes Diny en Paul
  2. Frank nieveen:
    22 september 2022
    Mooie foto's, we zien dat jullie genieten van deze mooie reis
  3. Diny en Piet.:
    22 september 2022
    geweldig die mooie foto´s en natuurlijk het verhaal .
    zo is het net of we er ook een beetje bij zijn.
  4. Diny en Piet.:
    22 september 2022
    geweldig die mooie foto´s en het verhaal natuurlijk. zo lijkt het net of we er een beetje bij zijn.
  5. Lies:
    Hallo Jan en Ellen ,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen , en wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken !
    Have fun en lekker genieten daar 👍
  6. Groetjes Els en Jaap:
    23 september 2022
    Weer een reisverhaal en mooie foto ‘s
    Je had schrijver cq uitgever moeten worden