Overstromingen.

13 oktober 2022 - Hervey Bay, Australië

Waarschijnlijk hebben jullie op tv beelden bezien van overstromingen, overstromingen zijn voor Australië normaal maar niet op de plaatsen waar het nu gebeurt en al helemaal niet in deze tijd van het jaar. In de staten Victoria, New South Wales en het zuidelijk deel van Queensland staat het weer op zijn kop, er is nog nooit zo veel regen gevallen als in de afgelopen weken ook de temperaturen zijn lager dan normaal. Het nieuws hier wordt beheerst door de overstromingen, ook wij kijken hier met belangstelling naar, het slechte weer is de reden dat wij niet veel verder meer gaan afzakken dan Hervey Bay.

Inmiddels hebben wij 4 nachten in Tannum Sands gestaan een stadje aan het strand tussen Gladstone en Bundaberg. Tot nu is dit de camping met de beste schoongehouden douches en toiletten, een paar maal per dag werd de boel,schoongehouden. Hier hebben wij niet veel meer gedaan dan dagelijks gewandeld, gelezen en geluierd, met andere woorden "vakantie" gehouden.

Op deze camping troffen wij een mevrouw die een kaketoe in een kooi op een grasveld plaatste, iedereen die mij,  Jan, een beetje kent weet dat ik gek ben op papagaaien. Eenmaal aan de praat, met de mevrouw uiteraard want die kaketoe sprak geen Engels, bleek dat die mevrouw in Amsterdam geboren was en als baby van 6 maanden naar Australië was geëmigreerd. Overal komen wij wel mensen tegen die hun roots in Nederland hebben, leuk om deze gesprekken te voeren, Theodora Bloom en haar man John wonen op Briby Eiland, een eiland voor de kust bij Brisbane. Theo was kort geleden gepensioneerd als gevangenbewaarder,  gespreksstof genoeg dus. Het detectiesysteem in Australië lijkt heel veel op het Nederlandse detectiesysteem, het is gericht op rehabilitatie en terugkeer in de maatschappij.

Op de ochtend dat wij vertrokken uit Tannum Sands zag Ellen een groepje kangaroes lopen aan de bosrand, de eerste die wij deze reis in de natuur zien. Wij hadden wel vaker kangaroes gezien maar dan morsdood langs de kant van de weg.

Vandaag vertrekken wij naar  Hervey Bay.

1. Els van den Esschert .:
    13 oktober 2022
    Leuk verhaal weer Jan. Fijn om te lezen . Hoop dat jullie het droog houden . Goede reis naar de volgende standplaats. Lieve groetjes . Jaap en Els.
  2. Diny:
    13 oktober 2022
    Hallo Jan/Ellen, hoe fijn is het als je de keus hebt !? Ik bedoel betreft het weer en de plaats waar de ☀️ schijnt.
    Als ik het goed begrijp is ook daar de klimaatverandering ook al goed duidelijk helaas!
    Maar de foto’s zijn weer prachtig ! Mooie natuur, kangoeroes… ☺️
    Jan/Ellen blijf genieten en ons op de hoogte houden van dit prachtig avontuur!!
    Groetjes vanuit de Groene Oever
    Diny/Paul
  3. Diny en Piet.:
    hoi Jan en Ellen
    hopelijk hebben jullie ook een rubberboot en zwemvesten bij jullie.
    en niet te vergeten rubberen laarzen?
    maar zo te lezen houden jullie het waar jullie zitten wel droog.
    leuk die foto´s van de kangoeroes en de mooie natuur. geniet van alles en veel plezier.
  4. Diny:
    14 oktober 2022
    Hallo Jan/Ellen, zojuist de overstromingen in Australië uitgebreid bij journaal!! Vreselijk!!
    Hoop dat jullie er van bespaard blijven!!?
    Groeten Diny en Paul
  5. Perry en Corinne:
    14 oktober 2022
    Hi Jan en Ellen,
    Heel verstandig dat jullie niet verder zuidwaarts trekken! Veiligheid boven alles!
    Ondanks deze natuurproblemen, fijn dat jullie nog steeds genieten!
    Liefs, Per en Corinne