Slecht weer.

7 oktober 2022 - Yeppoon, Australië

Inmiddels is het vrijdag 7 oktober en hebben we geprobeert de kou en de regen te ontvluchten, wij waren al aangekomen in Yeppoon, een kustplaatsje bij Rockhampton maar hier konden wij niet meer buiten zitten 's avonds. 2 avonden koud, niets voor ons. De 2e nacht begon het hier te regenen en moesten wij 's morgens in de regen opbreken, de gazebo moest nat in de wagen. De avond hiervoor zagen wij op de nieuwszenders dat heel zuidelijk Queensland slecht weer had, kon wel een week aanhouden. Wij besloten om weer terug te rijden naar het noorden en 350 km. noordelijk kwamen wij in Mackay aan. Onze hoop op warmer weer kwam niet uit, wel droger.

In de regio Mackay besloten wij op dinsdag 4 oktober op zoek te gaan naar de Platypus, dit vreemde dier dat lijkt op een kruising tussen een eend en een bever (de Nederlandse naam is een Vogelbekdier), zou voorkomen in Eungella National Park. Dit park ligt, zoals de naam doet vermoeden, bij het dorp Eungella. Dit dorp ligt tegen een berghelling en om in het park te komen moesten we zigzaggend de berg op. Door het regenachtige weer was er laaghangende bewolking en reden wij letterlijk in de wolken. Berg op in de wolken met vaak niet harder dan 8 km. per uur. Ellen vond het gelijk aan een ritje in de achtbaan, nu weet ik ook weer waarom ik een achtbaan niet leuk vind. Eenmaal boven, bij de rivier, hebben wij 3 verschillende platforms bezocht maar geen Platypus gezien wel enkele zoetwater schildpadden, ook leuk om te zien. Op de foto is te zien hoe dit dier er uit ziet, voor alle duidelijkheid de bek van het dier zit links.

Woensdag 5 oktober zijn wij gaan shoppen in Mackay, jammer dat ook hier de oude winkelstraat het moet afleggen tegen de shopping centra, hierdoor gaat er toch een stukje charme van Australië verloren.  In Mackay is aan de rivier een schitterende Lagoon aangelegd, zwemmen js hier gratis en er is een café, toiletten, douches, kleedruimte en een ligweide.

Gistermorgen zijn wij weer naar het Zuiden gereden, ook weer naar Yeppoon maar nu een camping in de stad. Na ongeveer 4,5 uur rijden en 2 rust stops zijn wij daar aangekomen, een camping aan zee op 10 min. lopen van het centrum. En ............ het is hier heerlijk weer, dagtemperatuur van 28 graden en een avondthemperatuur van 23 graden, de avond hadden we kaasje, dippers en wijn, lekker in de buitenlucht.

Vanmorgen wilden wij gaan zwemmen in een Nationaal Park, in het park aangekomen bleek dat wij 9,5 km. over een dirtroad moesten rijden, 1,5 km. geprobeerd maar de hele wagen werdt door elkaar geschud, omgedraaid en weer naar de camping gereden. Vanmiddag gaan wij zwemmen in de Lagoon aan het strand.

1. Diny:
    7 oktober 2022
    Goedemorgen Jan/Ellen, het is op dit moment 7 uur, nog donker maar prachtig herfstweer wordt het vandaag, maar zeker geen 28 graden! Geniet van alle avonturen, het mooie weer en van deze prachtige reis!! Groetjes vanuit de Groene Oever, Diny en Paul
  2. Diny en Piet.:
    8 oktober 2022
    hoi Jan en Ellen ook jullie ontkomen niet aan regen en kou. alleen kunnen jullie gauw weer naar een andere plaats waar het wel warm is.
    het zijn weer mooie foto´s dus ondanks het weer genieten jullie vol op.
    groetjes Piet en Diny
  3. Groetjes Els en Jaap:
    10 oktober 2022
    Ook in Australie is het wel eens slecht weer, maar
    dan ga een park bezoeken met mooie vreemde vogels te zien. Jullie worden ook altijd bezig gehouden.
    En ook de foto’s waren weer mooi, tot zo ver maar weer