Met het treintje naar Kuranda.

22 september 2022 - Kuranda, Australië

Maandag 19 september zijn wij vroeg opgestaan, de avond tevoren hadden we de gazebo al ingeklapt, de watertank gevuld en de vuilwaterslang losgekoppeld. De reden dat we vroeg, 08.00 uur, weg moeten is dat wij naar het treinstation van Freshwater moeten om de trein van de Senic Railway moeten halen, vertrek om 10.00 uur. Volgens de jonge dame van de camping receptie in Port Douglas moeten we er minstens een uur van te voren zijn, er zijn wegwerkzaamheden en we moeten de trein nog betalen.

Van wegwerkzaamheden hebben we geen last en komen 1,5 uur voor vertrek aan bij het station, wij zijn er als een van de eerste. Betalen is zo gedaan, ondanks een stroomstoring, en na 10 min. Zitten we aan de koffie in een pittoresk stationsgebouwtje. We zitten nog geen 5 min. of er komen busladingen toeristen binnen. Promt om 10.00 uur vertrekt de trein, niks geen dringen om in de trein te komen. Iedereen heeft een vaste plaats toegewezen. De trein is rond 1860 aangelegd om het gebied toegankelijk te maken voor goudzoekers en later voor het ontginnen van bossen. We rijden door 27 tunnels die alle met de hand zijn uitgehakt en gegraven. Na een mooie rit van 1,5 uur komen we aan in Kuranda, hier hebben we enkele uren de tijd om het stadje te zien en te lunchen. De terugweg is met de Skyrail, gondels aan een kabelbaan die boven het bladerdak van het regenwoud hangen. Onderweg naar het eindstation zijn 2 stops waar we kunnen genieten van het mooie uitzicht. Één ervan zijn de beroemde Baronfalls, omdat het geen regentijd is, gelukkig, zijn de falls meerstroompje dan de super watervallen die wij van foto's kennen. Weinig water  maar het uitzicht is schitterend.

Eenmaal beneden zouden we nog meer dan een uur op de bus moeten wachten die ons terug naar Freshwater station moet brengen, tenslotte staat daar de camper geparkeerd, maar we hoeven maar 15 minuten te wachten voor de bus komt voorrijden.

Gelukkig hebben we een camping in de buurt gereserveerd voor 1 nacht zodat we niet ver hoeven te rijden, we staan vanavond weer op dezelfde camping in Cairns als waar we begonnen zijn.

Morgen rijden wij naar Innisfail waar wij 2 nachten een camping hebben gereserveerd.

1. Diny en Piet.:
    22 september 2022
    geweldig die mooie foto´s en het verhaal.
    zo lijkt het net of we er ook een beetje bij zijn.
  2. Groetjes Els en Jaap:
    23 september 2022
    Knap Jan zoals zoals jij de verhalen schrijft
  3. Janet:
    24 september 2022
    Prachtige foto’s, geniet ervan!