Walvissen spotten.

16 oktober 2022 - Rainbow Beach, Australië

Na ons verblijf in Tanmum Sands zijn wij een kleine 250 km.  zuidelijker gereden naar Hervey Bay. Hier staan wij in de wijk Torquay,  Hervey Bay bestaat uit een 5 tal wijken die naast elkaar aan het strand liggen, hierdoor is een boulevard ontstaan van bijna 5 km. lang. De boulevard bestaat voor het grootste deel uit shops, restaurants, cafés, bars, hotels en motels, aan de strandzijde zijn enkele caravanparken, speeltuintjes en langs de hele boulevard een wandelroute. Wij staan op een caravanpark één blok achter de boulevard, lekker centraal, op loopafstand hebben we alle voorzieningen.

Voor morgen, donderdag 13 oktober hebben wij een walvis tour geboekt, wij zitten laat in het seizoen want a.s. zondag is de laatste tour. We weten dat wij minder walvissen zullen zien maar nemen toch de gok. Wel mooi dat we voor deze tour de senioren prijs betalen, scheeld toch weer $30,= per persoon.

We hoeven niet vroeg op, wij worden om 08.55 uur opgehaald met een bus en na een half uurtje staan we bij de haven. Inchecken en uitleg van de kapitein, het is ongeveer 1,5 uur varen tot een baai in Fraser Eiland. Een maal, in de baai wordt de morning thee geserveerd. Voor ons geen thee maar koffie met scones, muffins, brownies en slagroom. Het is schitterend mooi weer weer en al snel worden de eerste walvissen met kalven gespot. Na 2 uur spotten is het tijd voor de lunch,  verschillende salades, broodjes, kip en rosbief. Na de lunch naar een andere baai om weer te gaan spotten, met succes verschillende walvissen met kalven. Rond 15.00 uur weer meer eten, nu de afternoon thee. Gebak, vers fruit, verschillende kazen en crackers. Rond 16.30 waren we weer in de haven en had Jan een rood, verbrande snuit, 2 dagen voor joker gelopen.

Het zal niemand verbazen dat wij het diner vanavond hebben overgeslagen.

Vrijdag de 14e oktober is de verjaardag van Leo, Ellen's vader, hij zou vandaag 90 jaar zijn geworden. Klinkt misschien gek maar wij hebben zijn verjaardag gevierd met een etentje. Het was vandaag weer tijd voor de was,  dus beide een deel van de dag daaraan besteed.

Zaterdagochtend, 15 oktober, eerst een markt aan het strand bezocht en hierna via de boulevard naar de botanische tuin gelopen, volgens de beschrijven is er een prachtige orchideeën tuin en zijn er 200 vogelsoorten te spotten. Nou mooi NIET......... De ingang was mooi en voorspelde veel moois, na 50 m. hield het pad op en was het één groot bos, wel met een vijver,  2 eenden en enkele schildpadden. Als troost bak ik vanavond pannenkoeken.

Zondagochtend 16 oktober vertrekken we weer uit Hervey Bay, we gaan een paar dagen naar Rainbow Beach, een badplaats waar wij nog nooit zijn geweest.

We zakken dus iets verder Zuiderlijk, volgens de berichten op het journaal zijn er vooral overstromingen in Victoria en het zuiden van New South Wales, wij houden scherp en de gaten hoe het weer is en waar de overstromingen zijn. Vreemd is wel dat wij ons aangemeld hebben bij het Ministerie van Buitenlandse zaken, hier kun je je als toerist aanmelden en je reisroutes doorgeven, hebben wij ook gedaan maar nog geen waarschuwingen ontvangen.

1. Eileen Hartley:
    16 oktober 2022
    The only part of the Botanical gardens at Hervey bay that I like is the Japanese gardens, it's small but peaceful and a nice bakery over the road to get a coffee and strudel. Queensland's weather makes it challenging to have botanical gardens that are beautiful.
    So special to see the whales, an amazing experience for you, luckily you got to see them in time before the tours finished. 🐋🐳🐳🐋
  2. Perry en Corinne:
    16 oktober 2022
    Wat een bijzondere ervaring, walvissen spotten!
    Kun je ook weer van je lijstje afstrepen.
    Mooi gebaar, op de verjaardag van Leo uit eten!
    Wij doen dat nog steeds op iedere verjaardag van mijn moeder en vader. Moet je erin houden.
    Genoeg emotioneel ge... ga weer lekker genieten!
    Liefs, Per en Corinne
  3. Roel en Giovanna:
    16 oktober 2022
    Wow 🤩. Het is en blijft bijzonder om walvissen te spotten, vooral als er kalveren bij zijn. Alleen wij zaten toenop een onderzoeksboot met hele hoge golven, veel spetters en met een dubbele lading reispillen op, in plaats van een afternoon tea🤣🤣. Maar de ervaring was er niet minder om.
    Geniet van jullie reis, blijf veilig uit de buurt van de overstromingen en blijf de mooie en bijzondere momenten vieren.
    Liefs Roel, Giovanna en Aiko
  4. Els van den Esschert .:
    17 oktober 2022
    Wat gaaf dat jullie de walvissen hebben gezien zeg .
    Ook wij herdenken onze moeder op haar verjaardag . We komen dan met alle broers en zussen bij elkaar . Ook dit jaar . Zelfs onze zus uit Aruba komt dan over .
    Wat een pech , botanische tuin opeens weg . Waren de pannenkoeken lekker ?
    Nog veel plezier met jullie mooie reis . Lieve groetjes van ons 🥰
  5. Wim:
    18 oktober 2022
    Dag Jan en Ellen,
    Tot onze spiijt hebben wij nog lang niet alle verslagen gelezen maar hopen dit binnenkort in te Halen..Het is de laatste tijd nog al hectisch geweest. O.a. is de man van mijn zus overleden (89 jaar) en we worden voelbaar ouder .Het gaat dus niet meer zo vlot. Jullie auto staat nog op de plaats (18 oct)en is niet vaN DE PlAATS GEWEEST.wIJ WENSEN JULLIE verder goede vakantie in Australie . Fijn dat jullie weer op vakantie bent zoals je dat voorheen gewend was. verder nog veel genoegen tot eind december (?)
    Wim en Mijntje
  6. Lies:
    20 oktober 2022
    Hallo Jan en Ellen , wat een geweldige avonturen beleven jullie ! Heel bijzonder allemaal en groot gelijk om er zo van te genieten . Have fun en groetjes uit Heumen , Lies en Bert 👋